click here Fiat

Wereldprimeur: de Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo onthult zijn eerste SUV op het autosalon van Los Angeles - in de Quadrifoglio-uitvoering.

"Meccanica delle emozioni" is een SUV met een opvallende look, prestaties en technologie, die de authentieke Alfa Romeo-geest belichaamt.

  • Een naam die legendarische prestaties op de hoogste bergpas van Italië oproept.
  • Italiaanse stijl, gekenmerkt door proporties, eenvoud en een kwaliteitsafwerking.
  • Aangedreven door de 510 pk sterke 2.9-liter V6-biturbo-benzinemotor en geïnspireerd op de technologie en technische knowhow van Ferrari.
  • Vierwielaandrijving met Q4-technologie om het vermogen in real time over de vier wielen te verdelen.
  • Unieke, baanbrekende, technische oplossingen, waaronder Torque Vectoring, voor de best mogelijke tractie en een Integrated Brake System, om de remafstand aanzienlijk te verkorten op gelijk welke ondergrond.
  • Een opwindende rijervaring dankzij de exclusieve architectuur van de AlfaLinkTM-ophanging, een perfecte gewichtsverdeling en een uitstekende verhouding gewicht/vermogen.
  • Alfa Romeo heeft bevestigd dat de Stelvio o.a. kan worden uitgerust met een 280 pk sterke 2.0-liter turbo-benzinemotor, gekoppeld aan een achttrapsautomaat.

Vandaag maakt de nieuwste creatie van Alfa Romeo zijn debuut op het autosalon van Los Angeles en dat in de Quadrifoglio-uitvoering: deze auto, die de naam Stelvio draagt, is de eerste SUV van het merk in zijn meer dan honderdjarig bestaan. Dit nieuwe model, dat de referentie wil zijn in het segment, belichaamt de authentieke Alfa Romeo-geest. En dat dankzij de vijf ingrediënten die er één van 's werelds meest verleidelijke merken uit de autowereld van maken: een opvallende Italiaanse stijl; innovatieve, hoogtechnologische motoren; een onberispelijke gewichtsverdeling; unieke technische oplossingen; en een uitstekende verhouding gewicht/vermogen.

De Stelvio werd ontwikkeld in het prestigieuze technische centrum van Alfa Romeo in Modena, - in het hart van de Italiaanse motorvallei - en zal in de pas gemoderniseerde fabriek van Cassino gebouwd worden op een assemblagelijn die uitsluitend bestemd is voor de nieuwste modellen van Alfa Romeo. Tot die nieuwste modellen behoort ook de - de prachtige Giulia die met zijn revolutionaire stijl, sportief rijgedrag en technologie in 2015 een nieuw tijdperk inluidde voor het merk, met zijn revolutionaire stijl, sportief rijgedrag en technologie. Diezelfde ingrediënten, op maat van een nieuw soort auto, zijn nu ook terug te vinden in de baanbrekende Stelvio SUV. Hij biedt een onvervalste Alfa Romeo-sportstijl, prestaties van topklasse en zowel technische als technologische uitrustingsniveaus die hun gelijke niet kennen in het segment van de kleine premium SUV's.

De naam van de nieuwe SUV van Alfa Romeo alleen al staat garant voor een opwindende rijervaring, die zelfs de meest kritische en ervaren bestuurders zal verbazen. De Stelvio-pas is de hoogste bergpas van Italië (en de op een na hoogste van Europa). De lange weg van 20 km die erdoor loopt, telt ruim 75 bochten, adembenemende uitzichten en een duizelingwekkend snelle klim naar een hoogte van 2.758 meter. Door de jaren heen hebben fiets- en motorsportkampioenen hier gestreden. Daardoor is de route nu een volwaardige sportlegende. Deze bochtige weg, die een belangrijke verkeersader was in de oorlogsjaren van vorige eeuw, is nu een belangrijke toeristische trekpleister. Om ervan te genieten zoals het hoort, moet u de laatste druppels uit deze unieke ervaring wringen - alleen of in het gezelschap van vrienden en familie. Er is maar één SUV die een ongeëvenaarde combinatie van rijplezier, Italiaanse stijl en veelzijdigheid biedt: de Alfa Romeo Stelvio.

De prachtige stijl en zuivere lijnen van Alfa Romeo       

De Alfa Romeo Stelvio is de perfecte mix van historie, snelheid en schoonheid. Zijn magie maakt integraal deel uit van de geschiedenis van het merk, die ruim een eeuw teruggaat. Zowel nu als toen is een speciaal talent nodig om de drie bijzondere ingrediënten van Italiaans design te kunnen combineren: proporties, eenvoud en een kwaliteitsafwerking. Dat zijn ook de ingrediënten die resulteerden in de Giulia - de nieuwe norm van Alfa Romeo en de voorbode van de toekomst van het merk. Bovendien werden ze ook grondig werden aangepast aan het totaal verschillende volume van een Sports Utility Vehicle.

De proporties van de Stelvio drukken kracht, dynamiek en compactheid uit, zoals blijkt uit de bescheiden lengte van 468 cm, de hoogte van 165 cm en de breedte van 216 cm.

Het zijaanzicht bevestigt deze indruk met een silhouet dat een compacte auto doet vermoeden, van de voorzijde tot de achterzijde en een cockpit die uitloopt in een aflopende achterklep, afgewerkt met een elegante spoiler voor aerodynamische topprestaties - een cruciaal element bij een auto met zoveel vermogen.

De Alfa Romeo-stijl blijkt ook uit de kwaliteitsafwerking, met zijn rijke, harmonieuze details. Het eindresultaat is een gesculpteerde vorm, waarbij de flanken van de Stelvio, bijvoorbeeld, een scherp contrast scheppen tussen de oppervlakken die het licht opvangen en de oppervlakken die in de schaduw blijven. Zo accentueren de "gespierde" flanken van de auto de voor- en achterspatborden.

De Quadrifoglio-uitvoering, die in Los Angeles wordt onthuld, is ook voorzien van een zijschort in koetswerkkleur met een inzetstuk uit carbon - wat het sportieve karakter van de auto nog extra benadrukt. Deze elementen, in combinatie met de voor- en achterbumpers en de krachtige wielkasten. - allemaal in dezelfde kleur als het koetswerk - maken dat de Stelvio Quadrifoglio er eerder als een sportberline uitziet dan als een traditionele cross-over uit dit segment.

Het derde aspect van de Alfa Romeo-stijl is "eenvoud". De eenvoud verhult een van de meest complexe creatieve processen uit de sector: het ontwerpen van een auto. De styling moet immers het lange en ingewikkelde werk achter de eenvoudige, natuurlijke lijnen verbergen die de elegante vormen en gesofistikeerde smaak van Italiaanse producten accentueren. Deze aanpak vinden we terug in heel de designgeschiedenis van Alfa Romeo, dat zich altijd heeft uitgedrukt in zuivere, strakke lijnen. Daarom heeft de Stelvio zo'n sterke identiteit opgebouwd rond enkele goed gekozen elementen, zoals de klaverbladvormige neus, die misschien wel het beroemdste en meest herkenbare stijlelement uit de autowereld is.

De neus van de Stelvio Quadrifoglio verwijst ook sterk naar kracht en agressie. Dat komt vooral door de combinatie van 'pezig' koetswerk met speciale luchtinlaten voor de intercoolers en klassieke openingen rond het schildvormige radiatorrooster.

Ook de achterkant van de Stelvio springt meteen in het oog door de sportieve look onderaan. Die sportieve look wordt gekenmerkt door de vier uitlaten en door de 'Kamm-staart' die de auto niet alleen een uniek, onmiskenbaar karakter geeft, maar tegelijk ook een eerbetoon is aan de geschiedenis van Alfa Romeo. De meest prestigieuze prestatiegerichte modellen en racewagens van het merk hadden dit opvallende designelement namelijk ook.

Dezelfde sportieve inspiratie zien we ook terug in het zuivere, overzichtelijke interieur van de Stelvio. Dat is namelijk volledig op de bestuurder gericht is, zoals blijkt uit de groepering van alle bedieningsorganen ronde het kleine, directe stuur, geschikt voor alle rijstijlen. Maar dat is nog niet alles. De rijpositie werd rond de bestuurder 'gegoten' met een diagonale tunnel en een licht golvend dashboard; zoals een maatpak, vakkundig gemaakt uit hoogwaardige materialen: de koolstofvezel, het hout en de stoffen werden allemaal gekozen omwille van hun visuele, tactiele aantrekkingskracht en gecombineerd om een tastbaar gevoel van menselijk kunstenaarschap op te wekken.

Opwindende prestaties dankzij de 510 pk sterke 2.9-liter V6-biturbo-benzinemotor

Hoogtechnologische, innovatieve motoren zijn een ander kenmerk van een authentieke Alfa Romeo. Daarom is de Stelvio Quadrifoglio uitgerust met een unieke krachtbron, zowel qua technologie als prestaties: een 510 pk sterke 2.9-liter V6-biturbo-benzinemotor, gekoppeld aan een achttrapsautomaat. 

De 6-cilinder biturbo-benzinemotor, geïnspireerd op de technologie en technische knowhow van Ferrari, is volledig opgetrokken uit aluminium om het gewicht van de auto te verlagen, vooral boven de vooras.

Ondanks zijn fenomenale koppel en paardenkrachten, is de 510 pk sterke 2.9-liter biturbo-benzinemotor bovendien ook ongelooflijk zuinig, en dat dankzij het elektronisch geregelde cilinder-uitschakelsysteem. En net als alle andere Alfa Romeo-motoren van de nieuwste generatie laat de 2.9-liter V6-biturbo-benzinemotor van de Stelvio Quadrifoglio natuurlijk het typische Alfa Romeo-motorgeluid horen, dat bij zijn prestaties past.

Tot slot is de ZF-achttrapsautomaat speciaal ontwikkeld om in de race-stand in amper 150 milliseconden te schakelen. De transmissie is ook uitgerust met een lock-upkoppeling, die zodra de versnelling gekozen is, de bestuurder het machtige gevoel van acceleratie geeft. Naargelang van de stand van de AlfaTM DNA Pro-schakelaar, optimaliseert de automaat bovendien de soepelheid, het comfort en rijgemak in alle omstandigheden, ook in de stad. Ook het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot wordt nog meer verlaagd. De aluminium schakelhendels op de stuurkolom zijn ook standaard.

Naast deze 510 pk sterke motor die voorbehouden is aan de Stelvio Quadrifoglio, heeft Alfa Romeo bevestigd dat de Stelvio o.a. kan worden uitgerust met een 280 pk sterke 2.0-liter turbo-benzinemotor, gekoppeld aan een achttrapsautomaat. Deze volledig uit aluminium opgetrokken viercilindermotor levert 280 pk bij 5.250 toeren en een maximumkoppel van 400Nm bij 2.250 toeren. Naast het MultiAir elektrohydraulische kleppenbedieningssysteem heeft deze motor nog enkele andere opvallende kenmerken: een '2-in-1' turbosysteem en een directe inspuiting met hoge druk (200 bar). Die zorgen niet alleen voor een supersnelle respons bij elk toerental, maar ook voor een eersteklas brandstsofverbruik. 

Vernieuwende, exclusieve technische oplossingen

Conform de technische tradities van Alfa Romeo mag de elektronische rijhulp nooit opdringerig zijn, maar moet deze de rijervaring ondersteunen. Die is immers op zich al sensationeel dankzij een passioneel en zorgvuldig ontworpen onderstel en ophanging. De in Los Angeles onthulde Stelvio Quadrifoglio bevestigt deze filosofie. Hij is structureel uniek en boeiend, maar heeft bovendien nog tal van gesofistikeerde systemen om de nog opwindender te maken. Ook al wordt die rijervaring op zich al verzekerd door de uitstekende onderliggende techniek -

AlfaTM DNA Pro

De Stelvio Quadrifoglio is ook uitgerust met de nieuwe Alfa DNA Pro-schakelaar, die de dynamische respons van de auto aanpast aan de door de bestuurder gekozen stand: Dynamic, Natural, Advanced Efficiency (energiezuinige modus) en Race (ideaal voor topprestaties).

Vierwielaandrijving met Q4-technologie

De Stelvio Quadrifoglio heeft een innovatieve vierwielaandrijving met Q4-technologie. Deze technologie is ontworpen om het vermogen in real time over de wielen te verdelen wat een garantie is voortopprestaties, efficiëntie en veiligheid. In een notendop: het Q4-systeem van de nieuwe cross-over van Alfa Romeo biedt alle voordelen van vierwielaandrijving plus een laag brandstofverbruik, een goede respons en al het rijplezier van een achterwielaangedreven auto.

De architectuur van het Q4-systeem omvat een actieve overbrengingsbak en voordifferentieel die ontworpen is om aan de specifieke technische vereisten van Alfa Romeo te voldoen: een snel beheer van hoge koppelwaarden, in combinatie met een compacte, lichte opstelling. De overbrengingsbak maakt gebruik van een geavanceerde actieve koppeling, die een uitermate dynamisch rijgedrag combineert met een laag brandstofverbruik. De geïntegreerde actuator van de volgende generatie reageert snel en verdeelt het koppel precies, conform de gekozen stand van de Alfa DNA Pro.

Het Q4-systeem meet voortdurend tal van parameters om de koppelverdeling tussen de twee assen te optimaliseren. Daarbij wordt rekening gehouden met wat de auto doet en hoeveel grip de wielen hebben. Deze technologie voorspelt op basis van de gegevens voor de laterale en longitudinale versnelling, de stuurhoek en de giersensoren wanneer de tractie verloren dreigt te gaan. Onder normale omstandigheden rijdt de Stelvio Quadrifoglio met Q4-systeem als een achterwielaangedreven auto; al het koppel gaat dan naar de achteras. Wanneer de wielen grip dreigen te verliezen, stuurt het systeem tot 60% van het koppel naar de vooras, via de daartoe voorziene overbrengingsbak. Om de koppelverdeling zo snel mogelijk te kunnen regelen, gebruikt het systeem een hoge mechanische over-slip (tot 2,5%) tussen de twee assen. Dat garandeert de beste controle in zijn klasse wat de tractie en directionele stabiliteit in bochten betreft.

AlfaTM Torque Vectoring

De Torque Vectoring-technologie van Alfa Romeo, die voor het eerste gecombineerd wordt met de Q4-vierwielaandrijving, optimaliseert de aandrijfverdeling van de Stelvio Quadrifoglio en benadrukt zijn sportieve karakter. De dubbele koppeling, geïntegreerd in het achterdifferentieel, maakt het mogelijk om de koppelontplooiing naar elk wiel afzonderlijk te regelen. Het motorvermogen wordt dus efficiënter op de weg overgebracht, zelfs wanneer met de auto op zijn dynamische limiet wordt gereden. Dat maakt de Stelvio veilig en leuk op gelijk welk moment, zonder dat de stabiliteitscontrole moet ingrijpen.

Ophangingssysteem met exclusieve AlfaLinkTM-technologie

Vooraan heeft de Stelvio Quadrifoglio een ophanging met dubbele driehoeken en een semi-virtuele stuuras voor een optimale filtering van hobbels en voor een snelle, precieze respons op de stuurinput. Door het contactoppervlak van de band constant te houden in bochten, zorgt dit exclusieve systeem van Alfa Romeo voor een uitstekende laterale grip. Maar ongeacht de snelheid en omstandigheden staat de Alfa Romeo Stelvio altijd garant voor een natuurlijke, instinctieve rit. De achterophanging maakt gebruik van een door Alfa Romeo gepatenteerde vier-en-halve link - goed voor een winnende combinatie van prestaties, rijplezier en comfort. Bovendien past de elektronisch geregelde demping zich onmiddellijk aan de rijomstandigheden aan, zodat u de keuze heeft tussen sportief of comfortabel rijden.

Integrated Brake System (IBS) en koolstof-keramische remschijven

Het unieke Integrated Brake System (IBS) van Alfa Romeo, dat zijn debuut maakte met de Giulia, wordt nu ook in de Stelvio Quadrifoglio gebruikt. Dit innovatieve elektromechanische systeem - een combinatie van stabiliteitscontrole en een traditionele servorem - maakt niet alleen een onmiddellijke remrespons en dus recordbrekende remafstanden mogelijk, maar helpt het gewicht ook aanzienlijk te optimaliseren. Het remsysteem van de Stelvio Quadrifoglio is gemaakt van aluminium onderdelen en koolstof-keramische remschijven.

AlfaTM Chassis Domain Control 

De AlfaTMChassis Domain Control (CDC) is het "brein" van de Stelvio Quadrifoglio, dat alle elektronische systemen van de auto aanstuurt. Het regelt de werking van de verschillende technologische systemen - zoals de nieuwe AlfaTMDNA Pro-schakelaar, de Q4-vierwielaandrijving, het AlfaTM Torque Vectoring-systeem, de actieve ophanging en de ESC - en optimaliseert de prestaties en het rijplezier. Het CDC past de geometrie van het chassis in real time aan, door de mapping van de AlfaTMDNA Pro-standen dynamisch aan te passen op basis van de acceleratie- en rotatiegegevens van de sensoren. Kritieke situaties worden vermeden en beheerd door de specifieke controle-eenheden die deel uitmaken van het elektronische systeem op voorhand te informeren: het onderstel, de aandrijving, de ophanging, het remsysteem, de stuurinrichting, de stuurbekrachtiging en het differentieel in de bochten.

Uitrusting ontwikkeld in samenwerking met Magneti Marelli

Net als andere modellen uit het gamma van Alfa Romeo is de Stelvio SUV uitgerust met een resem functies die in samenwerking met Magneti Marelli werden ontwikkeld - van de verlichting tot de aandrijving, de ophanging en het uitlaatsysteem tot het nieuwe Connect 3D Nav 8.8"-infotainmentsysteem - als verder bewijs van de gezamenlijke en wederzijds bevorderlijke samenwerking tussen Alfa Romeo en de bekende internationale marktleider in het ontwerp en de fabricage van high-tech autosystemen en -onderdelen.

Perfecte gewichtsverdeling en ideale verhouding gewicht/vermogen

Een van de hoofddoelen van het design van de Stelvio Quadrifoglio was maximaal rijplezier. De belangrijkste factoren hierbij zijn de perfecte gewichtsverdeling tussen de twee assen en een optimale verhouding gewicht/vermogen. De eerste factor vergde een slim gebruik van gewicht en materialen. Dat werd mogelijk gemaakt door de lay-out van de nieuwe cross-over van Alfa Romeo aan te passen en door al de zwaarste onderdelen zo centraal mogelijk te plaatsen. De ideale verhouding gewicht/vermogen is dan weer te danken aan het gebruik van ultralichte materialen, zoals koolstofvezel voor de cardanas en aluminium voor de motor, wielophanging, remmen, deuren, wielkasten, motorkap en achterklep. Het lagere gewicht dat - zelfs onder zware omstandigheden - een grote duurzaamheid, laag geluid en eersteklas rijgedrag verzekert, doet geen afbreuk aan de uitstekende torsiestijfheid van de auto.

Copyright by www.alfaromeopress.be