click here Fiat

Het nieuwe 595-gamma: pure Abarth spirit! 

Na de lancering van de Abarth 124 spider is het tijd voor de evolutie van het Abarth-icoon, dat sinds 2008 wereldwijd een brede schare fans heeft opgebouwd.
Hij is verkrijgbaar als berline en cabriolet en het gamma telt drie uitrustingsniveaus die overeenstemmen met de drie vermogens- en tuningniveaus: de 595, 595 Turismo en 595 Competizione.

Een van de voornaamste innovaties is het toegenomen vermogen van de 1.4 T-Jet-motor in de 595 (145 pk) en 595 Turismo (165 pk), waarvan de laatste een Garrett-turbine kreeg.
De 595 Competizione is voortaan als optie verkrijgbaar met een mechanisch sperdifferentieel (Abarth D.A.M.) om de tractie in extreme omstandigheden te optimaliseren.
Koni FSD-schokdempers (Frequency Selective Damping) voor de 595 Turismo en 595 Competizione.
· Nieuwe voorkant met ruim bemeten luchtinlaat, nieuwe en meer geprononceerde diffuser achteraan en nieuwe, specifieke inzetstukken.
· Nieuwe polyellipsvormige lichtblokken en led-dagrijlichten standaard. Xenonkoplampen verkrijgbaar op verzoek.
· De nieuwe 17" lichtmetalen velgen 'Granturismo' zijn 7 procent lichter en bieden een ruim 50 procent groter ventilatieoppervlak.
· Nieuwe koetswerkkleuren: Giallo Modena, Rosso Abarth, Bianco Tristrato en de tweekleurige combinatie Grigio Pista/Rosso Abarth.
· De interieurs werden nog exclusiever dankzij het gebruik van nieuwe technische materialen zoals Alcantara® en koolstofvezel.
· 'Corsa by Sabelt'-zetels in leder en Alcantara® met een frame in koolstofvezel zijn als optie verkrijgbaar.
· Een nieuw, sportief afgeplat stuur met viewfinder en een uniek instrumentenbord in racestijl.
· Debuut van het Uconnect-systeem (waarvan twee 5" en 7" HD-versies verkrijgbaar zijn met een HD-scherm, navigatiesysteem en digitale DAB-radio) en van het 480 watt krachtige BeatsAudioTM-hifisysteem met zeven luidsprekers.

Nauwelijks twee maanden nadat de lancering van de Abarth 124 spider de pers haalde, laat het merk met de Schorpioen alweer van zich horen. De nieuwe Abarth 595 is de evolutie van het iconische model: krachtigere motoren, een nog rijkere standaarduitrusting en tal van productinnovaties, waarvan er sommige doorgaans enkel zijn voorbehouden aan de hogere segmenten.

In afwachting van zijn lancering in de EMEA-zone (juni) bevestigt het nieuwe Abarth-model zijn reputatie als een compacte, lichte en wendbare wagen en een uniek model op het vlak van configuratie en tuning. Kort gezegd, is de nieuwe Abarth 595 de natuurlijke erfgenaam van het model dat in 2008 werd gelanceerd en intussen wereldwijd verkocht wordt. Prestaties, technologie en een iconische Italiaanse stijl zijn de hoofdkenmerken in de erg succesvolle strategie.

De nieuwe Abarth 595, verkrijgbaar als berline of cabriolet, wordt aangeboden in drie uitrustingsniveaus (595, 595 Turismo en 595 Competizione) en drie vermogensniveaus om in te spelen op de vereisten van uiterst veeleisende en competente klanten. Veel van de upgrades die het nieuwe model introduceert, zijn ontstaan uit de ervaring die Abarth heeft opgedaan met de ontwikkeling van de 695 Biposto, de 'kleinste supersportwagen', die echte racesensaties en -technologie introduceert in een straatlegale auto.

Deze opvallende en toch betaalbare 595-versie is het basismodel van Abarth en biedt alle standaarduitrusting die hij nodig heeft om het typische rijplezier van het merk met Schorpioen te verzekeren. En bovendien is de 595 de ideale basis voor bestuurders die hun wagen in de loop der jaren willen tunen tot een uniek model.

De 595 Competizione en 595 Turismo belichamen de twee andere hoofdkenmerken van Abarth. De eerste, meer 'puristische' variant is ontworpen voor klanten die houden van prestaties en compromisloze sportiviteit. De tweede verwijst van zijn kant naar de typische waarden van de Italiaanse GT's in een compacte maat die perfect is voor gebruik in steden.

Motor en versnellingsbak

Een van de voornaamste innovaties is het toegenomen vermogen van de 1.4 T-Jet-motor in de 595 en 595 Turismo. De eerste levert 145 pk en een maximumkoppel van 206 Nm terwijl de tweede 165 pk en 230 Nm haalt. Die laatste is bovendien voorzien van een Garrett-turbine. De 180 pk sterke 595 Competizione is dan weer de ideale auto voor bestuurders die hongeren naar adrenaline in de vorm van prestaties en technische voorzieningen. Een sprint van 0 naar 100 km/u in 6,7 seconden en vervolgens veilig afremmen met het ruim bemeten Brembo-remsysteem met vaste aluminium remzadels met vier zuigers is een waar genoegen in de anatomische 'Abarth Corsa by Sabelt'-zetels. Bovendien levert de motor ook een specifiek vermogen van 132 pk/liter dankzij de ultraperformante Record Monza-uitlaat met 'dual mode'-systeem. Deze exclusieve functie is ook als optie verkrijgbaar voor de rest van het gamma, samen met de Record Modena-uitlaat die identieke prestaties combineert met een minder agressief ogende uitlaat.

Standaard zijn alle versies van de 1.4 T-jet-motor gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak, al kunnen ze tegen meerprijs ook worden uitgerust met een gerobotiseerde, sequentiële Abarth-transmissie met schakellepels aan het stuur.

Abarth D.A.M.

De nieuwe Abarth 595 kan als enige auto in zijn segment schermen met een echt exclusief mechanisch sperdifferentieel (Abarth D.A.M.) voor superieure prestaties.

Het mechanische sperdifferentieel van Abarth, dat als optie verkrijgbaar is op de 595 Competizione met handgeschakelde versnellingsbak, is schatplichtig aan de ervaring opgedaan met de 695 Biposto.

Het mechanische sperdifferentieel van Abarth benut het volledige potentieel van de 595 Competizione en verbetert de tractie in extreme omstandigheden. Het mechanische sperdifferentieel verzekert een uitstekende koppeloverdracht tussen de voorzetels wanneer een van beide minder grip heeft (een typisch voorbeeld is het verschil in snelheid bij het uitkomen van bochten met een hoge laterale belasting). Deze voorziening stelt de bestuurder in staat om onderstuur te elimineren en de ideale rijlijn aan te houden.

Het Abarth D.A.M.-differentieel maakt deel uit van het nieuwe 'Performance Pack' (enkel verkrijgbaar op de nieuwe Abarth 595 Competizione met handgeschakelde versnellingsbak), dat ook de 17" lichtmetalen velgen 'Supersport' omvat, evenals de Sabelt-zetels in leder/Alcantara® en een frame in koolstof, het 595-logo in aluminium en het rode, witte of glanzend zwarte personaliseringspakket om de look van de auto af te stemmen op uw persoonlijke stijl.

Remmen, ophanging en sporttoets

De 595 Turismo en 595 Competizione zijn standaard voorzien van Koni FSD-schokdempers (Frequency Selective Damping) achteraan die de rijervaring en veiligheid optimaliseren door de wegligging, het rijgedrag en de stabiliteit te verbeteren. En nu worden dezelfde schokdempers standaard gemonteerd op de vooras van de 595 Competizione, met gevoelig dynamischere prestaties als resultaat. Ook heeft de topversie recht op een Brembo-remsysteem met vaste remzadels met vier zuigers (standaard in het rood, als optie verkrijgbaar in het grijs, zwart of geel), in combinatie met geperforeerde en geventileerde remschijven van 305 mm. De standaard remzadels zijn zwart op de 595 Turismo en in het rood of geel verkrijgbaar als alternatief.

Tot slot beschikt de nieuwe Abarth 595 ook over een sporttoets om diverse parameters van de auto aan te passen: van een maximaal koppel tot de afstelling van het sportstuur, alles staat in het teken van een minder opdringerig gevoel. Bovendien past het systeem de afstelling van het gaspedaal aan om een snellere respons te garanderen terwijl het tft-instrumentenbord overschakelt naar de raceconfiguratie in perfecte Abarth-stijl.

Exterieurs

Aan de buitenzijde heeft de nieuwe Abarth 595 tal van nieuwe voorzieningen die de prestaties ten goede komen. Zo werd de voorkant hertekend en beschikt hij voortaan over een ruim bemeten luchtinlaat: die verbetert het warmtebeheer in het motorcompartiment en verhoogt de koelcapaciteit met 18 procent. De prestaties en regelmatigheid van de motor werden dus verbeterd, zelfs bij een meer extreme raceafstelling.

De Abarth-ingenieurs hebben ook hard gewerkt aan de achterbumper om een meer uitgesproken diffuser te creëren. Elk uitrustingsniveau heeft ook recht op specifieke inzetstukken voor de bumper. Ze zijn uitgevoerd in matzwart voor de 595, in bijpassende koetswerkkleur voor de 595 Turismo en in een koudgrijze afwerking voor de 595 Competizione.

De voor- en achterlichtblokken zijn eveneens nieuw, met standaard polyellipsvormige koplampen en led-dagrijlichten op het hele gamma. Xenonkoplampen zijn ook verkrijgbaar. Zij verzekeren een betere lichtbundel en uitzonderlijke efficiëntie in alle weersomstandigheden omdat ze bijna drie keer feller schijnen en langer meegaan dan normale halogeenlampen.

De nieuwe 17'' lichtmetalen velgen 'Granturismo' (standaard op de 595 Turismo) zijn 7 procent lichter en hebben een ruim 50 procent groter ventilatieoppervlak om de warmteverspreiding te verbeteren. Dat vertaalt zich in krachtigere en consistentere remprestaties. De kenmerkende voorzieningen van de nieuwe Abarth 595 zijn onder meer nieuwe accenten in gesatineerd chroom voor de 595 en Turismo, nieuwe buitenspiegelkappen (gesatineerd chroom op de 595 Turismo, bijpassende koetswerkkleur op de 595 en koudgrijs op de 595 Competizione) en nieuwe zijstrepen (standaard op de 595 Competizione), die breder en langer werden om het Abarth-merk sterker te benadrukken.

Het opwindende kleurenpalet van de nieuwe Abarth 595 telt vijftien koetswerkkleuren, inclusief pastel- en metaalkleuren, drielagige lakken en vijf tweekleurige uitvoeringen. Behalve het standaard Grigio Pista omvat het gamma ook het exclusieve Giallo Modena, dat voorheen enkel verkrijgbaar was op de 695 Biposto Record, de sportieve en gloednieuwe pastelkleur Rosso Abarth en het nieuwe, drielagige Bianco Tristrato. Nieuw is de nieuwe tweekleurige combinatie: Grigio Pista/Rosso Abarth.

En tot slot zijn er drie pakketten verkrijgbaar om de look van de auto te personaliseren met Abarth-zijstickers, buitenspiegelbehuizingen en voor- en achterbumperinleg in drie kleuren: wit, zwart of rood.

Interieur

De nieuwe Abarth 595 is ook binnenin volledig nieuw. Nieuwe technische materialen, zoals Alcantara® en koolstofvezel zetten het sportieve karakter van dit model kracht bij. Bovendien is de nieuwe bekleding verkrijgbaar op het hele gamma.

De 595-versie biedt in het bijzonder specifieke stoffen Abarth-zetels met een uitmuntende zijdelingse steun. De 595 Turismo-versie wordt geleverd met lederen zetels in de kleur zwart, tan of rood terwijl de 595 Competizione standaard is uitgerust met de 'Corsa by Sabelt'-zetels, die tot de best steunende zetels op de markt behoren. Zij bieden een uitmuntende zijdelingse steun en zijn ideaal voor een sportieve rijstijl dankzij hun vermogen om elke minimale lastwissel accuraat door te geven aan de bestuurder. De zetels hebben een stoffen bekleding met een nieuw patroon en nieuwe materialen voor een maximale grip. De alternatieven in leder en Alcantara® zijn als optie verkrijgbaar in de kleuren zwart of tan.

Bovendien was het nieuwe afgeplatte stuurwiel met viewfinder ontworpen om een doeltreffende, sportieve stijl te verzekeren. Het standaard stuurwiel van de Competizione-versie is gemaakt van technische materialen zoals koolstofvezel en Alcantara®. Het dashboard, al sinds het begin een van de meest iconische onderdelen van de 595, kreeg een specifieke afwerking voor elke versie: een bijpassende koetswerkkleur op de 595, matgrijs op de 595 Turismo en koudgrijs op de 595 Competizione.

Het koolstofdashboard, afgeleid van dat in de 695 Biposto is voortaan als optie verkrijgbaar en kan worden besteld om het passagierscompartiment van de 595 Competizione naar een nog hoger niveau te tillen.

En de innovaties gaan nog verder met het gloednieuwe sportieve instrumentenbord, dat de leesbaarheid verbetert met nieuwe graphics die de sportieve modus typeren. Bovendien is de manometer wit verlicht om de leesbaarheid te verbeteren.

Infotainment

Alle versies zijn standaard uitgerust met de UconnectTM-radio met 5"-aanraakscherm en Uconnect Live-Services (desgewenst met ingebouwd navigatiesysteem en DAB). UconnectTM 7" HD, een snel platform, compleet met hogeresolutiescherm, navigatie en digitale DAB-radio, is eveneens voor het eerst verkrijgbaar op het gamma. Het Uconnect 7" HD-systeem beschikt over een hogeresolutiescherm en Abarth-telemetrie om de rijprestaties op voorgeprogrammeerde circuits bij te houden om de rijstijl te bestuderen en te verbeteren. Het systeem laat zich ook personaliseren en biedt de mogelijkheid om nieuwe circuits op te nemen en op te slaan om later de prestaties te vergelijken. Met de voorgeprogrammeerde Points Of Interest (Officine Abarth en andere belangrijke plaatsen voor het merk) kan elke eigenaar voortaan speciale 'badges' verzamelen. En uiteraard kunnen de resultaten en vooruitgang worden gedeeld via de sociale netwerkpagina's.

Apple CarPlay en Google Android Auto - algemeen beschouwd als de beste mirroring-oplossingen voor smartphones met Apple iOS en Android - worden als optie verkrijgbaar op Uconnect 7" (beschikbaar vanaf september). Zo genieten gebruikers een snelle toegang tot alle functies en inhoud op de smartphone via het aanraakscherm van de nieuwe Abarth 595.

En tot slot maakt ook het geraffineerde en krachtige BeatsAudioTM-systeem met zeven luidsprekers zijn opwachting in de nieuwe Abarth 595. Dit systeem zal de meest veeleisende muziekliefhebbers beslist overtuigen.

Het BeatsAudioTM-systeem, dat werd ontwikkeld in samenwerking met Beats by Dr. Dre, kan schermen met een indrukwekkend totaal vermogen van 480 watt en beschikt over een digitale achtkanaalsversterker met geavanceerd equalizeralgoritme dat het volledige klankspectrum kan weergeven zoals de artiest het ervaart tijdens de studio-opname.

Het soundsysteem Beats AudioTM heeft twee koepelvormige tweeters in de voorstijlen, twee midwoofers van 165 mm in de voordeuren, twee full-range luidsprekers van 165 mm