click here Fiat

De nieuwe Jeep® Cherokee beleeft zijn debuut op het 84e Internationale autosalon van Genève

• Nieuw koetswerk en interieur
• Eerste middelgrote SUV met negentrapsautomaat

• Eerste loskoppelbare achteras in dit segment, verlaagt het brandstofverbruik door de vierwielaandrijving enkel te gebruiken wanneer nodig
• Nieuwe voorwielaangedreven configuratie en drie innovatieve vierwielaandrijvingen: Jeep® Active Drive I, Jeep® Active Drive II en Jeep® Active Drive Lock met sperdifferentieel achteraan voor terreincapaciteiten die hun gelijke niet kennen in deze klasse
• Nieuwe, efficiënte 2,0-liter Multijet II-turbodieselmotor met brandstofbesparende stop-starttechnologie, goed voor 170 pk en 350 Nm koppel, 2,0-liter turbodiesel met 140 pk en twee benzinemotoren: de 3,2-liter V6 Pentastar en de 2,4-liter Tigershark MultiAir I-4
• Baanbrekende technologieën: optioneel configureerbaar 7"-tft-instrumentenbord in kleur en Uconnect met 8,4"-aanraakkleurenscherm
• Beste veiligheidsniveau in deze klasse: Vijf Euro NCAP-sterren en veiligste SUV in zijn klasse
• Koetswerkstructuur met 65% ultrasterk staal en meer dan zeventig veiligheids- en beveiligingssystemen zoals Rollover Mitigation (ERM), ABS met terreinfunctie, Forward Collision Warning-Plus system, Adaptive Cruise Control-Plus, Lane Departure Warning-Plus, Blind Spot Monitoring en Rear Cross Path Detection
• In Europa verkrijgbaar in drie uitrustingsniveaus: Longitude, Limited en Trailhawk
• Jeep Cherokee & Mopar: ruim honderd accessoires voor de nieuwe generatie middelgrote SUV van Jeep

De Jeep Cherokee is het middelgrote 'Sport Utility Vehicle' van het merk Jeep. Deze vierde generatie van de Cherokee is geëvolueerd tot een volledig nieuwe wagen die klanten verleidt met een frisse interpretatie van de 'Go Anywhere, Do Anything'-filosofie van het legendarische Amerikaanse merk. De nieuwe Jeep Cherokee met de zuinige 2,0-liter Multijet II-turbodieselmotor en de nieuwe negentrapsautomaat debuteert dit jaar op het 84e Internationale autosalon van Genève.
Hij legt de lat in zijn segment een stuk hoger en wordt gekenmerkt door een atletisch design, een verbeterde dynamiek en wegligging, de legendarische 4x4-capaciteiten van Jeep, een hoogstaande interieurafwerking, innovatieve technologieën, een ongekend niveau van efficiëntie, entertainment en comfort en een vijfsterrenuitrusting voor veiligheid en beveiliging waarmee de wagen onlangs het label 'best-in-class' van Euro NCAP kreeg in de categorie van de kleine vierwielaangedreven offroaders.
De nieuwe Jeep Cherokee, die werd ontwikkeld om op elk terrein uit te blinken, belichaamt de ideale synthese van stilistische innovaties en familietraditie, legendarische 4x4-capaciteiten en technologie: al die kwaliteiten komen terug in het Limited-model en in zijn alter ego, de ‘terreinspecialist' Trailhawk.
De nieuwe generatie van de Jeep Cherokee is voortaan verkrijgbaar met twee- en vierwielaandrijving en in dat laatste geval krijgen klanten bovendien de keuze uit drie nieuwe en geavanceerde vierwielaandrijvingen om in alle rijomstandigheden ongeëvenaarde terreincapaciteiten te verzekeren. De nieuwe Jeep Cherokee kan als eerste middenklasse-SUV schermen met een loskoppelbare achteras, waardoor de vierwielaandrijving kan worden uitgeschakeld als ze niet nodig is. Dat komt het verbruik aanzienlijk ten goede. De loskoppelbare achteras schakelt naadloos over tussen voor- en vierwielaandrijving voor een permanent variabele koppelverdeling zonder dat ze daarvoor input van de bestuurder nodig heeft.
De nieuwe Jeep Cherokee wordt in het tweede trimester van 2014 in de Europese Jeep-concessies verwacht en wordt verkrijgbaar in de uitrustingsniveaus Longitude, Limited en Trailhawk. Het motorgamma omvat de zuinige 2,0-liter Multijet II-turbodieselmotor die 170 pk aflevert. Die motor wordt bovendien gekoppeld aan de nieuwe negentrapsautomaat, die voor het eerst wordt gebruikt in het segment van de middelgrote SUV's. Van diezelfde 2,0-litermotor wordt ook een versie met 140 pk verkrijgbaar in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Het Europese gamma omvat voorts de 3,2-liter V6 Pentastar-benzinemotor in combinatie met de nieuwe negentrapsautomaat. In Rusland en het Midden-Oosten wordt de nieuwe Cherokee ook leverbaar in de uitvoering 'Sport' en wordt de nieuwe automaat ook aangeboden in combinatie met de 2,4-liter Tigershark MultiAir I-4.

DESIGN
Nieuw, slank en atletisch koetswerk
De nieuwe Jeep Cherokee onderscheidt zich door een baanbrekend, revolutionair design, een uitrusting van wereldklasse en exclusieve technologische voorzieningen. Het slanke en atletische lijnenspel katapulteert het Jeep-design regelrecht naar de toekomst en straalt efficiëntie en aerodynamica uit, zonder daarbij te raken aan het stilistische erfgoed van het merk.

De Jeep-designers gingen tot het uiterste om een wagen te creëren die trouw blijft aan het merk en toch een nieuw tijdperk inluidt met een vormgeving die even efficiënt is als de wagen zelf en die elegant veroudert zonder het DNA te verliezen dat hem tot een echte Jeep maakt. Zijn vloeiende, aerodynamische lijnen laten geen twijfel bestaan over het gemak waarmee het bovenste deel van het koetswerk de lucht doorklieft. Het robuuste, beschermende onderste deel ademt dan weer de legendarische capaciteiten waarvoor elke Jeep bekend staat.
De nieuwe Jeep Cherokee oogt gespierd, met een agressieve verhouding tussen wielen en koetswerk en een uitstraling die respect afdwingt op de weg. De op- en afrijhoeken dragen eveneens bij tot de ongeëvenaarde terreincapaciteiten.

Een centraal element in de neus van de nieuwe Cherokee is het 'watervalmotief' van het iconische radiatorrooster met zeven sleuven en een scherpe horizontale knik, een kenmerk dat op verscheidene klassieke Jeep-modellen terugkomt. De motorkap is duidelijk afgelijnd en wordt van de voorste spatborden gescheiden door een moderne interpretatie van het designerfgoed van het merk. Geavanceerde led-technologie komt overal terug in de nieuwe Jeep Cherokee. Dagrijlichten (DRL) en optionele xenonkoplampen (in bepaalde landen standaard op de Limited-versie) zetten de unieke proporties van de voorkant nog extra in de verf.
De flanken werden afgewerkt met de typische trapeziumvormige wielkasten van Jeep en de achterkant werd getooid met eigentijdse led-achterlichten. Zij maken integraal deel uit van de lichtblokken achteraan en geven de wagen een krachtigere en tegelijk harmonieuzere look. Deze vorm verbindt het bovenste deel van de achterkant met het onderste deel en fungeert als grafische koppeling om de nieuwe Jeep een unieke uitstraling te geven. De achterkant omvat ook de Cherokee-specifieke mistachterlichten en reflectoren.

De nieuwe Cherokee is geschoeid met 17"-velgen (Longitude en Trailhawk) of 18"-velgen (Limited) om bestuurders een geruststellende tractie te geven op sneeuw en nat wegdek.

Tot slot laat de Jeep Cherokee klanten genieten van een openluchtervaring dankzij het nieuwe CommandView-zonnedak met twee panelen, dat als optie verkrijgbaar is op alle uitrustingsniveaus. Het CommandView-dak strekt zich uit van de voorruit tot de achterkant van de wagen en verzekert zowel op de weg als op het terrein een onberispelijk zicht rondom.

Volledig nieuw, hoogstaand interieur
De recente lancering van de Jeep Grand Cherokee legde de basis voor een nieuwe stijlrichting voor het interieur en daar bouwt de nieuwe Cherokee nu op voort. De passagiersruimte voelt modern, uitnodigend en comfortabel aan. Ze wordt gekenmerkt door een gesofistikeerd en geraffineerd design met handmatig bewerkte vormen, typische stijlelementen van Jeep, hoogwaardige materialen, een nauwgezet vakmanschap en aandacht voor details. Het interieur is ontworpen om de bestuurder een ultiem comfortpeil te garanderen, met nuttige, gebruiksvriendelijke technologieën en slimme opbergmogelijkheden.
Ook putten de Jeep-ontwerpers bij de creatie van het volledig nieuwe Cherokee-interieur inspiratie uit het erfgoed van het merk. De typische trapeziumvormige karakterlijn is een Jeep-klassieker en verwijst naar de trapeziumvormige wielkasten van het koetswerk. De sierstrip op de middenconsole inspireert zich op de contouren van het radiatorrooster van de Willys Jeep uit de jaren veertig en sluit aan bij de designtaal van zijn grotere broer, de Grand Cherokee.
Overal waar klanten de wagen aanraken, voelen ze hoogwaardige materialen, van de bovenzijde van de deuren tot de centrale armsteun en de bovenkant van het instrumentenbord. Doorheen het interieur vinden ze een interieurbekleding die even zacht aanvoelt als mooi oogt. De met vinyl omhulde en doorstikte bovenrand op het instrumentenbord is standaard op alle modellen en de stiknaden komen ook terug op de centrale armsteun en de armsteunen in de voordeuren.

De nieuwe Jeep Cherokee is leverbaar met drie interieurbekledingen, geïnspireerd op exotische locaties en landschappen overal ter wereld, zoals Marokko, de Grand Canyon en de Italiaanse Vesuvius-berg.
De zetels werden ergonomisch ontworpen om de contouren van het lichaam te ondersteunen en zijn verkrijgbaar met een elektrische verstelling met geheugen en een verwarming/verluchting voor de voorzetels. Ze zijn afgewerkt met een hoogwaardige stof (Longitude), kwalitatief nappaleder (Limited en optioneel op Trailhawk) of een combinatie van stof en nappaleder (Trailhawk).De in twee delen (60/40) neerklapbare tweede zetelrij is in de lengterichting verstelbaar om het comfort voor de inzittenden en de moduleerbaarheid van de bagageruimte te optimaliseren.

Exclusieve voorzieningen zoals het optionele verwarmbare lederen stuur en het draadloze laadsysteem vervolledigen het interieur van de nieuwe Jeep Cherokee en zullen zowel bestuurders als passagiers weten te verleiden.

Interieurfunctionaliteit is een belangrijke eigenschap van de nieuwe Jeep Cherokee, die tal van handige, uitgekiende opbergvakken omvat. Bovenaan het instrumentenbord bevindt zich een verfijnd, afgedekt bovenvak dat veilig plaats biedt aan kleine voorwerpen. De voorpassagierszetel kan worden neergeklapt en omvat een verborgen opbergvak dat men kan openen door de zitting omhoog te klappen.

TECHNOLOGIE
4x4-systemen en de 'Go Anywhere'-capaciteiten van Jeep
De nieuwe Jeep Cherokee tilt de legendarische 4x4-capaciteiten van het merk naar nieuwe hoogten en trekt zich bij elk weertype en op elk terrein uit de slag. De nieuwe generatie van Jeeps middelgrote SUV biedt de keuze uit drie innovatieve 4x4-systemen om in alle rijomstandigheden toonaangevende 4x4-capaciteiten te verzekeren: de volautomatische Jeep® Active Drive I-aandrijving met enkele verhouding, de Jeep® Active Drive II-aandrijving met twee verhoudingen en het Jeep® Active Drive Lock-systeem met korte verhoudingen en vergrendelbare achteras (Trailhawk).
De nieuwe Jeep Cherokee kan als eerste middenklasse-SUV schermen met een loskoppelbare achteras, waardoor de vierwielaandrijving kan worden uitgeschakeld als ze niet nodig is. Dat komt het verbruik aanzienlijk ten goede. De loskoppelbare achteras schakelt naadloos over tussen voor- en vierwielaandrijving voor een permanent variabele koppelverdeling zonder dat ze daarvoor input van de bestuurder nodig heeft.

Jeep Active Drive I
Het Jeep Active Drive I-systeem, dat verkrijgbaar is op de Cherokee Longitude en Limited, beschikt over een enkele, volautomatische vermogensoverdracht (PTU) en garandeert bij alle snelheden een naadloze overgang tussen twee- en vierwielaandrijving. Het systeem vergt geen enkele interventie of feedback van de bestuurder, corrigeert de gierneiging bij een dynamische rijstijl en vermindert zowel onderstuur als overstuur. Jeep Active Drive I biedt een evenwichtige koppelverdeling en een remtractiecontrole. De vierwielaandrijving wordt verzekerd door een volledig variabele natte koppeling in de achterwielaandrijving. Die koppeling levert de juiste dosis koppel voor alle rijomstandigheden, ook bij gladde omstandigheden, snelle acceleraties vanuit stilstand en een dynamische rijstijl. Gesofistikeerde algoritmen zorgen ervoor dat het systeem bijdraagt tot de dynamiek terwijl het tegelijk samenwerkt met de elektronische stabiliteitsregeling (ESC) wanneer de auto de tractiegrenzen nadert.

Jeep Active Drive II
De Jeep Active Drive II-aandrijving, die verkrijgbaar is op de Cherokee Limited automaat, omvat een PTU met twee verhoudingen, koppelsturing en korte verhoudingen. De 4-Low-modus vergrendelt de voorste en achterste aandrijfassen om het vermogen bij lage toerentallen of bij slepen te verhogen. De korte verhoudingen bieden een tandwielreductie van 2,92:1. Ze verbeteren het klimvermogen en bieden uitstekende kruipverhoudingen voor extreme terreinomstandigheden. Jeep Active Drive II werkt samen met het systeem Selec-Terrain voor een doorgedreven aanpassing van de koppelverdeling en volgt tegelijk de transmissie en het ESC-systeem op. Bovendien stuurt ze het vermogen naar de wielen met de meeste grip.

Jeep Active Drive Lock
Het Jeep Active Drive Lock-systeem (standaard en exclusief op de Trailhawk), combineert de voordelen van de Jeep Active Drive II-aandrijving met een vergrendelbaar achterdifferentieel voor een superieure trekkracht bij lage toerentallen om over rotsen te klimmen bij extreme terreinomstandigheden. Het sperdifferentieel is inschakelbaar in elke terreinmodus met lage gearing, maar zal zich in bepaalde omstandigheden (zoals de Rock-modus) vergrendelen om de trekkracht te optimaliseren voor het wiel dat ze kan verwerken.

Alle 4x4-systemen van de nieuwe Cherokee werken met Jeeps befaamde tractiecontrole 'Selec-Terrain' met vier modi (vijf voor het Trailhawk-model, dat de modi 'Auto', 'Snow', 'Sport' en 'Sand/Mud' uitbreidt met de modus 'Rock'). Dankzij Selec-Terrain kan de bestuurder met een druk op de 'Selec-Terrain'-knop de weg- of terreinmodus inschakelen die op een bepaalde ondergrond de beste prestaties verzekert. Het systeem is ontwikkeld om de 4x4-aandrijvingen te optimaliseren met het oog op een ongeëvenaarde controle en uitmuntende terreincapaciteiten. Selec-Terrain coördineert en optimaliseert op elektronische wijze tot twaalf systemen, waaronder de sturingseenheid voor de aandrijving, elektronische remcontrole, de elektronische stabiliteitsregeling (ESC), de transmissiesturing, motorsturing en Selec-Speed Control (vertrek- en afdaalhulp voor hellingen).

De nieuwe Jeep Cherokee biedt ook een exclusieve functie om de capaciteiten te versterken: 'Selec-Speed Control'. Selec-Speed Control omvat zowel de vertrekhulp als de afdaalhulp voor hellingen en helpt de Cherokee om hellingen op en af te rijden met een minimum aan bestuurdersinput. Het ESC-systeem regelt het motorkoppel en de remdruk om een bepaalde snelheid aan te houden wanneer men op het terrein bergop, vlak of bergaf rijdt of obstakels overrijdt. Dankzij die functie kan de bestuurder zich op technisch moeilijke terreinen toeleggen op het sturen. Selec-Speed Control is verkrijgbaar met 4-Low-modus en is exclusief voorbehouden aan de Trailhawk-modellen. Het systeem wordt ingeschakeld met een specifieke toets op de Selec-Terrain-schakelaar. Met de schakelaar +/- kan de gewenste snelheid worden ingesteld tussen 1,6 en 8,5 km/u.

AANDRIJVING
Eerste negentrapsautomaat in dit segment
De nieuwe Jeep Cherokee is de eerste middelgrote SUV die standaard met een negentrapsautomaat wordt geleverd. Die nieuwe transmissie wordt gekoppeld aan de 170 pk sterke 2,0-liter turbodieselmotor en de benzinemotoren van de nieuwe Cherokee.

Ze staat borg voor uitzonderlijke vloeiende schakelovergangen en een erg brede spreiding van de verhoudingen om de acceleraties te optimaliseren en de verbruiks- en uitstootcijfers te beperken. De automaat draagt ook bij tot snelle acceleraties vanuit stilstand en de soepele vermogensontplooiing bij snelheden op de autosnelweg.

De nieuwe, volledig elektronische negentrapsautomaat past zijn sturing tijdens het rijden aan en biedt ook een manuele schakelfunctie via Electronic Range Select. De ruim veertig individuele schakelpatronen voor specifieke omstandigheden optimaliseren de schakelkwaliteit en schakelpunten, en maximaliseren de zuinigheid, de prestaties en het rijcomfort. Om de juiste schakelmodus te kiezen houdt de geavanceerde software rekening met diverse variabelen, zoals koppelschommelingen, kick-downs, de overlangse en overdwarse versnelling en wijzigingen in het profiel van het wegdek. Om het rijcomfort en het raffinement nog te verhogen, werden daarnaast echter nog andere parameters geïntegreerd in de transmissiesturing, zoals de temperatuur, de snelheid en de elektronische stabiliteitsregeling. Het resultaat is een automatisch schakelpatroon, dat ideaal is afgestemd op de prestatievereisten van nagenoeg elke situatie.

De automatische transmissie verlaagt het brandstofverbruik dankzij de spreiding van de verhoudingen en de mechanische efficiëntie van een lager motortoerental, en dat zowel in de stad als op de snelweg. De uitbreiding van het aantal verhoudingen helpt eveneens om de perceptie van de toerentalwijzigingen bij het op- en terugschakelen te beperken.

De schakelovergangen verlopen nagenoeg onmerkbaar dankzij de gelijkmatig gespreide trappen tussen elke verhouding. Intern telt de transmissie vier tandwielsets en zes schakelelementen - meerschijvenkoppelingen, klauwkoppelingen en remmen. Er staan op elk moment maar drie schakelelementen open. Doordat er minder open schakelelementen zijn, en er dus minder delen bewegen ten opzichte van elkaar zijn er ook minder wrijvingsverliezen en dat komt het verbruik ten goede.

Motorgamma
In Europa wordt de nieuwe Jeep Cherokee uitgerust met de eveneens nieuwe en efficiënte rechtstreeks ingespoten 2,0-liter turbodieselmotor, een viercilinder-in-lijn met common-rail injectie en Multijet II-technologie. Die motor wordt gekoppeld aan een volledig nieuwe negentrapsautomaat en een handgeschakelde zesversnellingsbak. Daarnaast wordt de Jeep Cherokee ook leverbaar met twee benzinemotoren: de 3,2-liter V6 Pentastar wordt verkocht in Europa terwijl de 2,4-liter Tigershark MultiAir I-4-motor is voorbehouden aan de Cherokee voor Rusland en het Midden-Oosten. Beide benzinemotoren worden gekoppeld aan de nieuwe negentrapsautomaat.
2,0-liter Multijet II-turbodieselmotor met stop-starttechnologie
De nieuwe, zuinige 2,0-liter turbodieselmotor van de nieuwe Jeep Cherokee pakt uit met de Multijet-technologie van de tweede generatie, die door Fiat Powertrain werd ontwikkeld en gepatenteerd. De 2,0-liter turbodiesel telt vier kleppen per cilinder en een dubbele bovenliggende nokkenas (DOHC) die de motor aandrijft met een riem. Deze nieuwe tweeliter turbodiesel gebruikt een common-rail injectie met een druk van 1.600 bar, elektromagnetische injectoren en een turbo met variabele geometrie (VGT). Zo levert hij in combinatie met de nieuwe negentrapsautomaat een maximumvermogen van 170 pk bij 3.750 t/min en een koppel van 350 Nm bij 1.500 t/min.

De 2,0-liter turbodiesel wordt ook aangeboden in een minder krachtige versie, goed voor 140 pk bij 3.750 t/min en een koppel van 350 Nm vanaf 1.500 t/min. Die minder krachtige variant wordt gekoppeld aan een uiterst geavanceerde zesversnellingsbak.

De Multijet common-rail injectie is op dit ogenblik de meest geavanceerde oplossing om onafhankelijk van het toerental en de hoeveelheid geïnjecteerde brandstof een hoge injectiedruk (1.600 bar) te verzekeren. De motorsturing, die via de hoofdinjectie kleine hoeveelheden brandstof kan injecteren (de hoeveelheid die nodig is om de door de bestuurder gewenste prestaties te leveren), garandeert in alle omstandigheden een bijzonder soepele werking.

De 2,0-liter turbodieselmotor gebruikt bovendien stop-starttechnologie om het verbruik en de CO2-emissies te drukken. De nieuwe Jeep Cherokee is het tweede model in het Jeep-gamma dat deze brandstofbesparende technologie gebruikt. Het stop-startsysteem schakelt de motor uit wanneer de wagen stilstaat, de versnellingspook in neutraal staat en het koppelingspedaal wordt losgelaten. Zodra het koppelingspedaal terug wordt ingetrapt, wordt de motor automatisch opnieuw gestart. Bestuurders kunnen de technologie uitschakelen met een toets op het dashboard en een pictogram in het instrumentenbord geeft de status van het systeem weer.

3,2-liter V6 Pentastar
De nieuwe 3,2-liter V6 Pentastar-motor is de eerste afgeleide van de befaamde 3,6-liter V6 Pentastar en gebruikt de innovaties die zijn voorganger met grotere cilinderinhoud heel wat lof opleverden omwille van zijn efficiëntie, vermogen en raffinement. Hij draagt bij tot de aangename rijervaring dankzij het lage NVH-niveau (lawaai, trillingen en hardheid) en de uitmuntende balans tussen het hogere specifieke vermogen (85 pk per liter) en het 30 procent lagere verbruik in vergelijking met de vorige V6. De 3,2-liter V6 Pentastar-motor levert 272 pk bij 6.500 t/min, een koppel van 315 Nm bij 4.300 t/min en een uitmuntend sleepvermogen van 2.200 kg.

2,4-liter Tigershark
Efficiëntie en raffinement zijn de grootste troeven van de 2,4-liter Tigershark MultiAir I-4-zestienkleppenmotor van de nieuwe Jeep Cherokee (enkel verkrijgbaar in Rusland en het Midden-Oosten). De 2,4-litermotor beschikt over MultiAir-technologie en het 'MultiAir2'-systeem dat de sturing van de verbranding nog verder verbetert en het verbruik en de emissies reduceert. De 2,4-liter Tigershark MultiAir I-4 produceert 177 bij pk 6.400 t/min en een koppel van 229 Nm bij 3.900 t/min.

FRAME, OPHANGING EN STUURINRICHTING
Architectuur van topniveau
Het 'CUS-wide'-platform (Compact U.S. Wide) vormt de basis voor het onderstel van de nieuwe Jeep Cherokee. Dankzij de beproefde moduleerbare architectuur van dit platform kunnen verscheidene modellen hetzelfde onderstel gebruiken. Dat verhoogt de kwaliteit en betrouwbaarheid en beperkt tegelijk de kosten, de ontwikkelingstijd en het aantal benodigde werktuigen. De architectuur waarop de Cherokee is gebaseerd, omvat gemeenschappelijke, moduleerbare en onderling verwisselbare onderdelen die het mogelijk maken om de wielbasis, de sporen voor- en achteraan, de overhang vooraan en de lengte en breedte aan te passen naargelang het model.

De koetswerkstructuur van de nieuwe Jeep Cherokee bestaat voor ongeveer 65 procent uit ultrasterk staal. Bij hoge temperaturen geperst, erg sterk en ultrasterk staal wordt gebruikt om een sterke, lichte en solide architectuur te bouwen.

Ongekende wegprestaties
De ongekende wegprestaties van de nieuwe Jeep Cherokee zijn het resultaat van een aantal inspanningen van de Jeep-ingenieurs. De onafhankelijke voorwielophanging met MacPherson-veerpoten heeft een veerweg van 17 centimeter terwijl de onafhankelijke meerpuntsophanging achteraan tot 19,8 centimeter veerweg biedt voor een betere wielvrijheid. De geïsoleerde constructie achteraan, de aluminium dwarsbalk vooraan en de superieure torsiestijfheid bieden klanten een stiller en soepeler rijcomfort en een beter weggedrag.

De elektronische stuurbekrachtiging (EPS) drukt het verbruik en draagt bij tot het lichtvoetige rijgedrag van de Cherokee dankzij een draaicirkel van ongeveer 11 meter in de 4x2-modellen, 11,6-meter in de 4x4-modellen en 12 meter voor de Trailhawk-uitvoering, de meest capabele offroader in het nieuwe Cherokee-gamma.

VEILIGHEID
Vijf sterren en 'best-in-class' in zijn segment
Veiligheid en beveiliging stonden bovenaan het prioriteitenlijstje voor de nieuwe Jeep Cherokee. Daardoor verdiende de nieuwe generatie van Jeeps middelgrote SUV vorig jaar vijf sterren in de Euro NCAP-crashtests met een totaalscore van 83/100. Die belangrijke beloning bevestigt dat Jeep bijzondere aandacht besteedt aan de bescherming van de inzittenden en andere weggebruikers en onderstreept dat de nieuwe Cherokee onmiddellijk aan alle internationale veiligheidsnormen voldoet.

Recent werd de nieuwe Jeep Cherokee door Euro NCAP ook uitgeroepen tot de beste van alle kleine vierwielaangedreven offroaders die in 2013 werden getest. Die erkenning geeft Euro NCAP aan de modellen die in een bepaald jaar de hoogste score in hun respectievelijke klassen hebben verdiend. De beste kleine vierwielaangedreven offroader die in 2013 werd getest, was dus de middelgrote SUV van Jeep, die door Euro NCAP wordt geprezen om zijn uitzonderlijke veiligheidsprestaties.
In 2013 werden in het totaal 33 modellen getest in zeven verschillende categorieën. De beste modellen kregen de hoogste totaalscores, berekend op basis van de resultaten voor de bescherming van volwassenen, kinderen en voetgangers en het resultaat voor de veiligheidssystemen.

Het eerste veiligheidselement van de nieuwe Jeep Cherokee schuilt in de nieuwe erg sterke 'CUS-wide'-architectuur (Compact U.S. Wide) die voor 65 procent uit ultrasterk staal bestaat. Daar voegden de Jeep-ingenieurs nog eens meer dan zeventig actieve en passieve veiligheidssystemen aan toe, waaronder tal van innovaties.

Standaard is de nieuwe Jeep Cherokee onder meer voorzien van zeven airbags (meerfasige frontale airbags, zijdelingse airbags, gordijnairbags en een knieairbag voor de bestuurder), een elektronische stabiliteitsregeling (ESC) met antikoprolsysteem (ERM) en een ABS met terreinmodus. Om een maximale bescherming te verzekeren, omvat het complete gamma standaard gemonteerde of optionele veiligheidsvoorzieningen van de nieuwe Jeep Cherokee ook tal van nieuwe systemen zoals het innovatieve Forward Collision Warning-Plus, het 'ParkSense' parkeerhulpsysteem voor parallel en dwars parkeren, de adaptieve snelheidsregelaar Adaptive Cruise Control-Plus, de rijstrookassistent Lane Departure Warning-Plus, de dodehoekassistent Blind Spot Monitoring en de detectie voor dwarsverkeer achteraan (Rear Cross Path Detection).

Een van de meest innovatieve systemen op de nieuwe Jeep Cherokee is Forward Collision Warning-Plus dat wijzigingen in de afstand tot voorliggers detecteert. Wanneer de wagen snel obstakels nadert, activeert het systeem de remmen en waarschuwt het de bestuurder zodat hij de nodige correcties kan doorvoeren.

De nieuwe Jeep Cherokee beschikt ook over het 'ParkSense'-parkeerhulpsysteem voor parallel en dwars parkeren. Dat gebruikt ultrasone sensoren op de bumper om de auto in een vrije parkeerplaats te leiden wanneer de bestuurder een parkeermanoeuvre start. Het parkeerhulpsysteem regelt automatisch de stuurhoek. De bestuurder bedient de versnellingspook, de remmen en het gaspedaal. Parallel parkeren is mogelijk aan beide zijden van de wagen. Bij parallel parkeren wordt de auto achteruit in de plaats gereden.

Wanneer hij actief is, verlaagt de adaptieve snelheidsregelaar Adaptive Cruise Control-Plus (ACC) de snelheid van de wagen wanneer men wagens op dezelfde rijstrook nadert of wanneer een andere wagen invoegt voor de Cherokee. Wanneer de voorligger versnelt of van rijstrook verandert, laat ACC de wagen opnieuw accelereren naar de vooraf ingestelde snelheid. Het systeem houdt bovendien een vooraf ingestelde afstand aan ten opzichte van voorliggers. Dat is vooral nuttig wanneer men in zwaar weer of moeilijke omstandigheden met beperkte zichtbaarheid rijdt.

Het Lane Departure Warning-Plus-systeem gebruikt een sensor met cameratechnologie om de positie van de Jeep Cherokee op de weg te bepalen. Wanneer de bestuurder onbedoeld van zijn rijstrook afwijkt door van rijstrook te veranderen zonder de richtingaanwijzers te gebruiken, activeert het systeem een visuele waarschuwing en een feedback controle: de elektrische stuurbekrachtiging levert op dat ogenblik een subtiele hoeveelheid tegenstuur. Wanneer de bestuurder te ver afwijkt, geeft het een tweede visuele waarschuwing.

De dodehoekassistent gebruikt twee ultrabreedhoeksensoren om de bestuurder te helpen bij rijstrookwissels of wanneer voertuigen niet zichtbaar zijn in de spiegels terwijl de bestuurder wordt ingehaald of zelf inhaalt. Met verlichte pictogrammen in de buitenspiegels en geluidssignalen waarschuwt het de bestuurder voor voertuigen in zijn dode hoek.

Tot slot is er de detectie van dwarsverkeer (Rear Cross Path Detection) die bestuurders helpt in parkings. Bij het achteruit uitrijden van parkeerplaatsen waarschuwt het systeem voor dwarsverkeer dat de wagen nadert. De detectie wordt gestart zodra de achteruitversnelling wordt ingeschakeld. Het systeem waarschuwt de bestuurder voor dwarsverkeer achter zijn wagen met verlichte pictogrammen in de buitenspiegels en door de bestuurder instelbare geluidssignalen.

Nog een prestigieuze veiligheidserkenning verdiende de nieuwe Jeep vorig jaar in de Verenigde Staten, waar hij de hoogst mogelijke score behaalde in vier tests van het Insurance Institute of Highway Safety (IIHS) om de veiligste wagen te kiezen.

Deze 'Top Safety Pick'-tests simuleren een zijdelingse aanrijding met een grote SUV of pick-up, een frontale aanrijding met gedeeltelijke overlapping, een dakbelasting die overeenkomt met die bij een koprol en een aanrijding achteraan die whiplashverwondingen kan veroorzaken. In elk van die tests behaalde de nieuwe Jeep Cherokee de hoogst mogelijke score ('good') dankzij zijn complete gamma veiligheids- en beveiligingsvoorzieningen. Veel van die systemen dragen bij tot de bescherming bij ongevallen, zoals het 65 procent ultrasterk staal in het koetswerk en de zeven standaard gemonteerde airbags.

CONNECTIVITEIT & INFOTAINMENT
Infotainmentsystemen
De nieuwe Jeep Cherokee wordt gekenmerkt door zijn doordachte, hypergeavanceerde, hoogtechnologische voorzieningen en hulpmiddelen die zich intuïtief en eenvoudig laten bedienen voor een maximum aan comfort en infotainment aan boord.

Het 7" tft-instrumentenbord (thin film transistor) in kleur is pure topklasse en stelt de bestuurder in staat om zijn gebruikerservaring naar wens aan te passen. Zo ontvangt hij gegevens en feedback in het formaat dat hij verkiest, en dat terwijl hij zijn handen op het stuur en zijn blik op de weg houdt.
Het gebruiksvriendelijke instrumentenbord geeft de basisinformatie weer die de bestuurder bij de hand moet hebben, maar maakt het ook mogelijk om informatie naar keuze toe te voegen. De bestuurder kan tal van gegevens selecteren die weergegeven worden in het midden van het instrumentenbord, waaronder navigatieaanwijzingen, snelheid, realtime verbruiksgegevens, veiligheidswaarschuwingen, de optionele adaptieve snelheidsregelaar, audiogegevens en Jeep-specifieke voorzieningen zoals Selec-Terrain.

De nieuwe Jeep Cherokee kan ook worden uitgerust met het geavanceerde UConnect-systeem met een multimediacenter met 8,4"-aanraakscherm. Dat geavanceerde systeem, dat standaard is voorzien op de Limited- en Trailhawk-modellen, geeft alle informatie weer die bijdraagt tot aangenaam rijden in alle comfort aan boord.

Om het veiligheidsniveau en het gebruiksgemak te maximaliseren, stelt Uconnect de bestuurder in staat om het audiosysteem, de klimaatregeling, de verwarmde/gekoelde zetels en nog veel meer te bedienen met het aanraakscherm, met de bedieningselementen onder het aanraakscherm op de middenconsole of met gesproken commando's.
Het gebruiksvriendelijke 8,4"-aanraakscherm van het Uconnect-systeem met navigatie is standaard op de Limited-versie en als optie verkrijgbaar op Longitude en Trailhawk.
Bovendien wordt de nieuwe Cherokee gekenmerkt door het nieuw ontworpen driespakige leder stuur met audio-, spraak- en snelheidstoetsen, dat een ongekende technische verfijning biedt.

Behalve het geavanceerde 8,4"-aanraakscherm van het UConnect-systeem beschikt de Jeep Cherokee in de Longitude-uitvoering standaard over het intuïtieve en gebruiksvriendelijke multimediacenter met 5"-aanraakscherm in de middenconsole.

Om het rijplezier en comfort naar het hoogste niveau te tillen, kan de Cherokee worden uitgerust met een hoogwaardig soundsysteem met negen luidsprekers en een Alpine-subwoofer, goed voor een vermogen van 506 watt (standaard op Limited).

Jeep Cherokee & Mopar®
De nieuwe Jeep Cherokee is eveneens een voorbeeld van de intense en vruchtbare samenwerking tussen de merken Jeep en Mopar®, dé referentie op het gebied van Diensten, Klantenzorg, Originele Onderdelen en Accessoires voor de merken van Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Meer dan honderd exclusieve Mopar-accessoires werden ontwikkeld voor de nieuwe Jeep Cherokee. Ze laten zich dan ook perfect integreren op de wagen en sluiten naadloos aan op zijn technische, esthetische en mechanische eigenschappen. Mopar-producten zijn bovendien uniek omdat ze worden ontwikkeld in samenwerking met het ingenieursteam dat ook de wagen zelf ontwerpt: die directe link kunnen andere aftermarket-bedrijven niet bieden.

Uniek zijn de accessoires die verband houden met de innovatieve bagage-indeling die de bagageruimte in de nieuwe Jeep Cherokee optimaal benut. Mopar biedt een gamma moduleerbare accessoires die perfect aansluiten op de universele module die op de linkerkant van de bagageruimte achterin wordt gemonteerd en die het mogelijk maakt om de bagageruimte op praktische wijze te organiseren volgens de behoeften van het moment en zonder aan de veiligheid te raken.

Enkele van de exclusieve personaliseringsmogelijkheden voor de nieuwe Jeep Cherokee zijn de twee optionele lichtmetalen velgen van 17" en 18", die bijdragen tot de sportieve en elegante look van de wagen en die beantwoorden aan de stevigheidseisen van de Jeep-modellen. Behalve de twee velgen van Mopar biedt de nieuwe Cherokee ook een zwarte sierstrip voor de motorkap: die speciale sierstrip werd speciaal voor de nieuwe generatie van Jeeps middelgrote SUV ontworpen, getest en gecreëerd.

Tot slot omvatten de Mopar-accessoires voor de nieuwe Cherokee ook zwarte stalen zijrails en dakstangen. Beide voorzieningen dragen bij tot de meer robuuste terreinlook en geven aan dat de Cherokee de moeilijkste wegen in de allerhoogste veiligheid kan afleggen: de zijrails garanderen een maximale bescherming op extreme terreinen en het tweede vergroot de bagageruimte en maakt het mogelijk om buitenuitrusting zoals fietsen, ski- en snowboardrekken te monteren.

Mopar® levert ook Onderdelen & Service en verzorgt de klantenservice in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) in het kader van de naverkoopactiviteiten van Fiat Chrysler Automobiles. De afdeling werd in 1937 opgericht en biedt klanten van beide groepen in ruim 130 landen meer dan 450.000 originele wisselstukken, waaronder een gamma van bijna 25.000 hoogwaardige accessoires.

Alleen mensen die elk detail en elk onderdeel van een auto kennen, zijn in staat om de wagen tot in de puntjes te verzorgen. Daarom verzekeren de originele onderdelen en accessoires voor Jeep, verdeeld door Mopar, de betrouwbaarheid, het comfort en de prestaties vanaf het moment dat ze de fabriek verlaten.

Bekijk deze link voor meer info, foto's en video's over het nieuwste Jeep-model: http://www.auto.it/2014/03/10/nuova-jeep-cherokee-prezzo-da-39-000-euro/19780/

Copyright by www.jeeppress-europe.be